fbpx

Nadi Shodana Pranayama reprezinta o tehnica de respiratie, cunoscuta si sub denumirea de respiratie alternativa.

Cuvantul nadi inseamna traseu, canal, tub. Este folosit atat pentru a desemna traseele prin care circula sangele, cat si pentru traseele subtile, prin care se misca energia in corp. In general, se afirma ca exista 72000 de nadi-uri, prin care circula energia. Alte scrieri insa sustin ca ar fi nenumarate.

Shodana inseamna “purificare, curatare”. Scopul acestei tehnici simple de pranayama este prin urmare purificarea nadi-urilor. Totodata, ea are scopul de a actiona, prin echilibrarea energiilor prin ida nadi si pingala nadi, asupra lui susumna nadi, favorizand ascensiunea energiei esentiale – Kundalini.

Narile reprezinta punctul terminal atat pentru ida nadi, cat si pentru pingala nadi. La preluarea aerului pe nas, o parte din prana (energie vitala) patrunde prin aceste doua nadi-uri, dinamizandu-le. Daca va veti observa cu atentie respiratia veti constata o diferenta intre cantitatea de aer, care trece prin fiecare nara. Cel mai usor se constata acest lucru la expiratia pe nas. De obicei, una dintre nari este mai activa decat cealalta. Exista un ciclu normal de aproximativ 2 ore, in care respiratia  pe una dintre nari predomina. Acest lucru devine si mai evident in cazul unei raceli. Atunci nara mai putin activa se infunda.

Nadi Shodana consta in a inspira pe o nara si a expira pe cealalta, alternand nara pe care se inspira (si evident nara pe care se expira).

Binefacerile acestui exercitiu rezida atat in efectele declansate la nivelul sferei energetice si mentale, cat si asupra sistemului nervos.

Creierul este impartit in doua emisfere si fiecare dintre ele controleaza o jumatate a corpului (emisfera stanga controleaza partea dreapta a corpului si emisfera dreapta partea stanga a corpului). Acest tip de respiratie echilibreaza cele doua emisfere, genereaza purificare, claritate si limpezime la nivel mental. Practica sa consecventa determina efecte binefacatoare asupra aparatului respirator, asupra sistemului digestiv si imbunatateste calitatea somnului.

Nadi Shodana Pranayama – tehnica de executie

Veniti intr-o postura confortabila de meditatie, inspirati si expirati profund de cateva ori. Palma stanga ramane pe genunchiul stang si ne vom ajuta de mana dreapta, pentru a acoperi alternativ cate o nara. Degetul mare se plaseaza pe nara dreapta, aratatorul si mijlociul pe mijlocul fruntii sau stanse in palma si inelarul pe nara stanga.

In acest fel, printr-o apasare usoara realizata cu buricul degetului mare, se poate bloca nara dreapta. Iar printr-o apasare usoara cu buricul degetului inelar, se poate bloca nara stanga.

Inspirati mai intai lent pe nara stanga, blocand nara dreapta cu degetul mare, constientiand preluarea prana-ei prin ida nadi. Respiratia este completa, umfland abdomenul, cutia toracica si zona claviculara. Urmeaza o retentie pe plin de cateva secunde, timp in care vom astupa ambele nari. Apoi ridicati degetul mare de pe nara dreapta si expirati pe aceasta lent, abdominal, toracic si clavicular. Realizati o retentie pe vid acum, tot de cateva secunde. In continuare, inspirati pe nara dreapta, blocand nara stanga. Concentrati-va asupra preluarii prana-ei prin pingala nadi, urmarind sa sesizati si diferentele de stare care apar cand inspirati pe nara stanga fata de faza cand inspirati pe nara dreapta. Urmeaza o retentie pe plin de cateva secunde, apoi expirati pe nara stanga.

Realizati astfel mai multe cicluri: inspiratie nara stanga, retentie pe plin, expiratie pe nara dreapta, retentie pe vid, inspiratie pe nara dreapta, retentie pe plin, expiratie pe nara stanga, retentie pe vid.

Nu fortati la niciuna dintre aceste faze. Importanta este concentrarea mentala in timpul acestui exercitiu si nu lungimea retentiilor. Intr-o faza superioara a practicii va fi posibil sa directionati la vointa suflul prin fiecare nara, fara a mai folosi degetele.

Ce poti face daca ai o nara infundata?

  • intinde-te la sol culcat pe partea opusa narii blocate; vei putea sesiza gradat o anumita usurare a inspiratiei pe nara infundata
  • masajul timp de cateva minute a axilei bratului opus narii blocate
  • respira ceva mai fortat, urmarind sa deblochezi nara care este mai infundata, blocand cu degetul nara libera.

Nadi Shodana – efecte benefice

  • purifica structura subtila a fiintei, realizand simultan si o echilibrare a energiilor solare si lunare in fiinta.
  • elimina blocajele energetice, permitand astfel curgerea libera a energiei prin corpul subtil
  • datorita echilibrarii, care se produce intre emisfera stanga si cea dreapta, dinamizeaza functiile cerebrale si creeaza claritate si luciditate la nivel mental
  • datorita afluxului marit de oxigen, se produce o purificare a intregului corp, ceea ce conduce la o sanatate mai buna si la o marire a rezistentei la boli.
  • respiratia profunda si linistita stimuleaza eliminarea aerului stagnant din plamani.
  • mintea devine linistita si clara, fiind astfel pregatita pentru tehnicile superioare de contrentare (dharana) si meditatie (dhyana)
  • tehnica aduce echilibru si armonie, eliminand atat letargia, cat si hiperdinamismul
  • se remarca o incalzire a corpului si in special a fetei, datorita afluxului marit de oxigen

Te invit sa practici acesta secventa de yoga pentru somn odihnitor, in care exemplific Nadi Shodana Pranayama.

Namaste!

Author

Instructor de Hatha, Yin & Restorative Yoga 300H TTC, acreditat de Yoga Alliance U.S.A., Tehnician nutritionist, Terapeut Theta Healing

Write A Comment