Cele 8 ramuri Yoga au fost descrise de Patanjali, care este considerat autorul primului tratat sistematic despre yoga, numit “Yoga Sutra”. Nu se stie cu exactitate cand a trait, dar o aproximare mai larga ar fi acum 2000 de ani. Yoga are, dupa cum spune Patanjali, opt membre (“Anga”) sau parti. Este adevarat ca aparent, decurg unele din altele si se sustin reciproc. Insa ele sunt manifestate ca un tot in etapa ultima, care este trairea starii de constiinta cosmica (“samadhi”).
Pentru fiecare dintre ele exista descrise mai multe metode si tehnici pentru a le aprofunda si experimenta. Insa putem vorbi in acest caz mai degraba despre o “exersare” a unui anumit gen de traire, astfel incat ea sa ajunga sa fie experimentata spontan ca o realitate a propriei noastre fiinte.
Cand experimentam nivelul cel mai inalt in yoga, care este starea de “samadhi”, vom manifesta spontan “yama” si “niyama” ca trairi interioare. Vom mentine o pozitie de meditatie confortabila si imobila. Suflul va fi controlat si simturile retrase in interior. Constiinta se va orienta asupra realitatii ultime si va aparea fluxul de gandire unificata, care ne va ajuta sa patrundem in realitatea divina.
Unificarea celor 8 stadii
Yoga nu este o actiune, ci o stare unificatoare.
De aceea, vom intalni la multi maestri si in multe traditii ideea ca nu trebuie sa faci nimic pentru a experimenta acesta constiinta cosmica. Ea este de fapt realitatea, Unica Realitate si tot restul este un joc, o proiectie iluzorie pe ecranul constiintei. Aceasta idee ne poate bulversa.
Daca nu trebuie sa facem nimic pentru a trai starea de constiinta cosmica, atunci de ce nu o experimentam? De ce nu suntem continuu in samadhi, in extaz? In realitate, aici este vorba de faptul ca trebuie sa ne focalizam asupra “trairii”, asupra “existentei” si a modului in care aceasta se manifesta. Si sa invatam sa fim.
De aceea, Yoga reprezinta o exersare a fiintarii, o exersarea constiintei faptului ca existam. Iar toate acestea culmineaza cu trairea spontana, clipa de clipa, a constiintei cosmice. De aceea “a face” se transforma prin yoga in “a fi”. Modul in care se produce acest lucru constituie cele 8 ramuri in yoga lui Patanjali.
Cele 8 ramuri in yoga
- Yama reprezinta “infranari”, “constrangeri” sau “restrictii” privitoare la viata si la relatia noastra cu mediul si oamenii din jur. Acestea sunt: Ahimasa (non-violenta), Satya (respectarea adevarului), Asteya (non-furtul), Brahmacharya (neirosirea energiei sexuale), Aparigraha (non-acumularea).
- Niyama constituie un set de discipline sau observari launtrice, care reprezinta asa-numitele “lucruri de facut”, in comparatie cu “yama”, care sunt “lucruri de respectat”. Acestea sunt: Saucha (purificarea), Santosha (multumirea), Tapas (austeritatea), Svadhyaya (studiu spiritual), Ishvarapranidhana (consacrarea Divinului).
- Asana reprezinta postura corporala. In Hatha Yoga, cea mai populara forma de yoga, asanele sunt pozitii speciale ale corpului, care favorizeaza curgerea energiilor launtrice intr-un mod ce aduce sanatate si armonie pe mai multe planuri. In Yoga Sutra, asana are un rol mai precis si anume acela de a asigura o pozitie stabila pentru yoghinul care urmareste sa acceada la nivele superioare de constiinta. De aceea, asana este descrisa aici ca fiind o postura corporala ferma, placuta, confortabila, care poate fi mentinuta stabila si imobila pentru perioade lungi.
- Pranayama semnifica literal “infranarea suflului” sau mai simplu controlul respiratiei sau constienta procesului respirator. Implica atat anumite tehnici de ritmare si control al respiratiei, cat si procesul de retentie, care apare spontan in timpul starilor profund meditative.
- Pratyahara sau controlul simturilor reprezinta o stare de detasare senzoriala fata de mediu. Ea nu apare printr-o incetare a existentei simturilor. Ci printr-o despindere a lor de obiectele exterioare si orientarea lor catre interior. In fazele superioare, ea implica a recunoaste Constiinta pura, Sinele, pretutindeni, atat in fiinte, cat si in obiectele din jur.
- Dharana sau concentrarea este procesul de focalizare a atentiei intr-o singura directie si capacitatea de a o mentine astfel.
- Dyana sau meditatia este starea in care mintea “fuzioneaza” cu obiectul asupra caruia s-a focalizat in concentrare. Este un flux de gandire unificat indreptat intr-o anumita directie. Aceasta permite o cunoastere a lucrurilor si fenomenelor in intimitatea lor. Adica in esenta si nu exterior, in mod superficial, asa cum o face gandirea obisnuita.
- Samadhi sau extazul mistic reprezinta starea de constiinta cosmica. Este etapa cea mai inalta in care se manifesta unitatea cu Dumnezeu si cu intregul Univers.
Namaste!